ABS Sistemul ABS (Anti-lock Braking System) este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea rotilor in timpul franarii. Aceasta prezinta doua avantaje: permite soferului sa pastreze controlul directiei si scurteaza distanta de franare.
ACC Adaptive Cruise Control (control de croaziera adaptabil) - se refera la un tempomat care se adapteaza la vitezele variate ale celorlalti participanti la trafic si care ajusteaza distanta dintre vehicule. ACC va oferi in viitor - in special coloanelor de camioane - posibilitatea de a utiliza mai optim un anumit spatiu de circulatie, fara ca siguranta sa fie micsorata. Alte sisteme, cum ar fi acela al cremalierei electronice, realizat de specialistii concernului Daimler Chrysler, iau in considerare si ghidarea laterala pe strada.
Actionare hibrida un vehicul are doua motoare care preiau pe rand actionarea. De regula exista un motor cu ardere si un electromotor. Incarcarea bateriei pentru electromotor se realizeaza prin actionarea cu gaz sau benzina.
Actionare hidraulica operatie mecanica care se bazeaza pe incompresibilitatea
lichidelor, in mod obisnuit ulei si, cateodata, apa, si pe proprietatile acestora de a
intampina rezistenta atunci cand sunt impinse cu putere intr-un cilindru mic sau printr-un orificiu si astfel maresc puterea fortei aplicate. Franele si ambreiajul hidraulice folosesc acest principiu.
Aerodinamica ramura a mecanicii care se ocupa de miscarea gazelor (in special a aerului) si de efectele lor asupra fluidelor. La proiectarea masinilor, deplasarea pozitiva sau negativa a curentului de aer este studiata in tunele aerodinamice. Este de preferat ca deplasarea negativa sa apese vehiculul cat mai aproape de sol. Rezistenta masinii la frecarea cu aerul este de asemenea studiata.
AFU ABS-ul, dotat cu repartitor electronic al franarii EBV si asistenta la franarea de urgenta AFU, exploateaza toata puterea si eficienta sistemului de franare a masinii care, astfel, face o aderenta foarte buna cu suprafata de rulare.
Airbag sac de nylon care, in cazul unei ciocniri, se umfla fulgerator, la ordinul venit de la un sistem de comanda, sprijinind actiunea centurii de siguranta. A aparut in 1980, la Mercedes Clasa S, initial pentru sofer, iar in 1988, si pentru copilot. Succesul a venit in 1992, cand VW Golf era prima masina ce oferea in intregime protectia sacilor cu aer. Mai recent au aparut airbagurile pentru coleziuni laterale, cele care protejeaza bazinul si capul.
Alezaj diametrul cilindrului unui motor cu piston care functioneaza cu benzina sau abur. Capacitatea cilindrica poate fi marita prin cresterea diametrului cilindrului (realezare).
Alternator un dispozitiv care transforma energia rotationala in curent alternativ. Alternatoarele furnizeaza energie pentru sistemul electric al vehiculului. De asemenea, alternatorul reincarca si bateria.
Ambreiaj un mecanism care foloseste placute impregnate cu un material pentru frictiune pentru a transfera energia de la motor la puntea tractoare. Este folosit la schimbarea vitezelor pentru a accelera. Ambreiajul este de asemenea folosit pentru a izola componentele care se rotesc de cele fixe, reducand incarcatura de soc dintre acestea. Vehiculele cu transmisie manuala folosesc ambreiajul pentru a transfera puterea de la cutia de viteza la roti. Compresoarele de aer conditionat folosesc si ele ambreiaj.
Ambreiaj hidraulic orice dispozitiv care transfera puterea intre dispozitivele de intrare si cele de iesire, cu ajutorul unui fluid. Un ambreiaj hidraulic consta in principal din doua ventilatoare inchise intr-o carcasa umpluta cu ulei. Ventilatorul de intrare agita uleiul, iar acest ulei, la randul lui, invarte ventilatorul de iesire. Un astfel de ambreiaj face ca arborele de intrare sa aiba o viteza diferita de arborele de iesire .
Anti-plonjare caracteristica reglabila a suspensiei din fata care transforma fortele induse de franare in tijele de suspensie, intr-o forta verticala care are tendinta de a ridica corpul, in felul acesta reducandu-se plonjarea cauzata de franare.
Anti-apupare la viteza in mod similar ca la anti-plonjare, aceasta caracteristica a suspensiei foloseste fortele induse de acceleratie la suspensia din spate pentru a reduce apuparea.
Aprindere dubla doua bujii pe cilindru, care garanteaza o aprindere sigura a amestecului combustibil-aer. In plus, aprinderea dubla reduce lungimea frontului de flacara din cilindru si astfel se imbunatateste eficacitatea- caci compresia poate fi ridicata fara sa apara pericolul bataii. Alfa Romeo si Mercedes-Benz folosesc, in zilele noastre, cate doua bujii pe cilindru, ceea ce italienii numesc "Twin Spark".
Apupare opusul plonjarii, apuparea reprezinta afundarea partii din spate a masinii care se intampla la o accelerare dura. Apuparea este cauzata de transferul de incarcatura de la suspensiile din fata la cele din spate.
ASR reglarea patinarii tractiunii. Impiedica rotirea rotilor de tractiune si sporeste astfel stabilitatea la drum. Exista doua metode de baza: ori e micsorata electronic puterea motorului, ori se actioneaza frana rotii ce tinde sa se rasuceasca. ASR foloseste senzorii pentru turatia rotii ai ABS, pentru determinarea rotii care se rasuceste. Multi producatori numesc reglarea patinarii tractiunii in limba engleza: Traction Control: ETC, TC ori TCS.
ATF Automatic Transmission Fluid (fluid pentru transmisia automata)- ulei pentru cutiile automate de viteze. Se foloseste insa si la servodirectii
BAS prescurtare a celor de la Mercedes pentru asistarea franei. Acesta recunoaste intentia soferului de a pune o frana totala dupa viteza si puterea miscarii pedalei de frana si
activeaza automat intreaga putere de franare, pentru a se obtine un spatiu de franare cat mai scurt.
Bi-Litronic denumire a firmei Bosch pentru un far cu xenon care emite faza mica si faza mare din aceeasi sursa.
Bujia transforma energia inalta intr-un arc care face legatura intre electrozi. Arcul face ca amestecul de benzina-aer sa se aprinda, sa extinda si sa furnizeze energie prin apasarea pistonului
Cal-putere (CP) unitatea de masura pentru puterea produsa de un motor. Puterea efectiva sau puterea de franare (CP) si kilowatii (KW) sunt unitatile standard. Cu cat caii-putere sunt mai multi, cu atat vehiculul poate atinge o viteza mai mare. Un motor obisnuit de 3.0 L 24 V V-6 dezvolta o putere de franare de 190 CP la 5000 rotatii pe minut. Un motor de 24 V V-6 poate dezvolta o putere de franare si de 190 CP deoarece poate accelera mai bine decat unul similar de 12 V V-6. Un cal-putere este egal cu 75 de kilogram/metru pe secunda.
CAN Controller Area Network - reprezinta un sistem de comanda pentru functiile electronice interconectate ale masinii.
CDI denumire a firmei Mercedes pentru Common-Rail-Diesel-Injektion-
Direkteinspritzer (injector diesel comun) .
Centimetru cub (cc) masura europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1.000 cc = 1 litru = 61 toli (inch) cubi.
Compresor de supraalimentare compresor pneumatic folosit pentru a forta patrunderea aerului la motor. Desi termenul este folosit frecvent doar pentru compresoarele mecanice, acesta poate fi de diverse tipuri, putand fi chiar si un turbocompresor.
Compresorul este o pompa care comprima de obicei aer, sau, in cazul instalatiei de climatizare, un agent de racire. Jaguar, Mercedes si alte firme folosesc compresoare pentru cresterea puterii motorului. Motorul insa trebuie sa-si foloseasca o parte din puterea suplimentara pentru a actiona acest compresor, ceea ce creste consumul de combustibil.
Compresorul VTG turbocompresor cu geometrie variabila a turbinei. Avantajul fata de celelalte compresoare consta in paletele directoare mobile, al caror unghi se poate adapta la turatie.
Controlul tractiunii termen generic folosit pentru limitarea devierii rotilor la accelerare. Sistemele de control ale tractiunii actioneaza franele si reduc acceleratia atunci cand devierea rotilor este detectata.
Convergenta rotilor orientarea voita a rotilor pereche astfel incat acestea sa nu fie paralele. Valoarea convergentei rotilor este pozitiva atunci cand rotile din fata sunt inclinate spre interior.
Cuplul motor da forta de tractiune a unui motor. Datele se dau in Nanometri (Nm). Hotaratoare in acest caz este forta efectiva pe care o exercita pistonul pe arborele cotit
Curele curelele sunt folosite pentru a pune in miscare multe din accesoriile unui motor. Multe din motoarele cu arbore cu came in chiuloasa (OHC) folosesc curele dintate pentru a pune in miscare arborele. Aceste curele pun in miscare si servodirectia, pompa de apa, compresoarele de aer conditionat, etc
Cutie de viteze cu preselector soferul poate selecta viteza dorita inainte de a avea nevoie de ea si, cand doreste sa schimbe viteza, apasa pedala de ambreiaj.
DI injectia directa (Direct Injection), atat la motoarele Otto, cat si la cele Diesel. Astfel, combustibilul este injectat direct in camerele de ardere si ars bine, fara ocoale prin camere laterale. La Diesel era problematic zgomotul puternic al exploziei. Audi a reusit sa remedieze aceasta deficienta printr-o turbionare exacta a aerului si printr-un amestec cat mai bun cu combustibilul.
Diferential permite ca rotile din dreapta si din stanga sa se roteasca la diferite rotatii pe minut. Acest lucru este necesar mai ales la curbe, cand roata din exteriorul curbei se invarte mai repede decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care o are de parcurs.ù
Diferential blocabil diferential ale carui distributii pot fi blocate impreuna, astfel incat sa se elimine miscarile diferite ale celor doua roti si sa se maximizeze tractiunea in conditii de drum alunecos
Diferential de centru diferential folosit la sistemul de tractiune pe toate rotile (AWD)pentru a distribui forta la diferentialul din fata si la cel din spate
Diferential partial de alunecare (LSD, Limited Slip Differential) diferential care reduce diferenta de viteza dintre roti. LSD-ul imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa mai primeasca putere de la motor. Acest lucru forteaza ambele roti tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea disponibila.
Directie la toate rotile (4WS, Four Wheel Steering) mecanism care permite si rotilor din spate sa fie directionate. Unghiul de directie este adesea limitat la 2-3 grade. Acest mecanism permite ca atat rotile din spate cat si cele din fata sa fie directionate pentru a imbunatati manevrabilitatea si pentru a asigura mai multa stabilitate la viraje.
Discul de frana frana foloseste un rotor in forma de disc si etriere care tin placutele de frana. Rotorul este atasat butucului de roata si se invarte odata cu el. Etrierele sunt fixe. Atunci cand pedala de frana este apasata, etrierele exercita presiune asupra rotorului. Placutele de frana incetinesc rotorul ori de cate ori este nevoie. Majoritatea masinilor folosesc discuri de frana la rotile din fata. Discurile de frana rezista la caldura si isi pot pastra puterea de franare mult mai bine decat franele cu tambur.
DOHC denumirea englezeasca a motoarelor cu doi arbori cu came in chiulasa (Double Overhead Camshaft)
EBD Distribuţia electronic a fortei de franare. Acest echipament asista ABS-ul. De exemplu, la autovehiculele cu tractiune in fata, partea din fata este mai grea decat partea din spate, astfel incat in cazul actionarii franelor, centrul de greutate al autovehiculului se deplaseaza spre fata. Prin aceasta, aderenta la rotile din spate scade simtitor si rotile tind sa se blocheze. ABS-ul lucreaza in sensul antiblocarii rotilor din spate, iar EBD-ul redistribuie forta de franare, pentru eficienta maxima. El mai este numit si EBV.
EMV compatibilitatea electro-magnetica - comportarea electronicii autovehiculului in campuri electrice puternice. In realitate, aceste campuri pot fi intalnite in zonele apropiate de retelele de inalta tensiune.
EON prescurtarea pentru Enhanced Other Network. Prin acest sistem, radioul masinii transmite anunturile de trafic si ale celorlalte posturi in programul curent.
ESP program electronic de stabilitate. Sistemul incearca sa mentina pe traiectorie o masina care derapeaza, prin franarea directionata a fiecarei roti. Daca spatele masinii derapeaza in curba, atunci este franata roata din exteriorul curbei . La deraparea rotilor din fata este franata roata interioara din spate. ESP a devenit cunoscut prin asa-numitul "test al elanului" si este incorporat azi multor masini ca o masura de siguranta.
ETC Electronic Traction Control control electronic al tractiuni.
ETS Electronic Stability System - este o reglare a patinarii tractiunii
Evitarea blocarii la franare (ABS, Antilock Braking System) - acest sistem elimina blocarea rotilor la franare si pierderea controlului volanului pe suprafete alunecoase. Sensorii de viteza monitorizeaza fiecarea roata in parte si reduc presiunea de franare pe fiecare roata care se invarte mult mai incet decat celelalte. Sistemele ABS pot avea 2, 3 sau 4 canale. Sistemele cu 2 canale au cate un canal pentru fiecare set de roti, cum ar fi roata din fata si cea din spate, de pe partea stanga a masinii. O eventuala blocare a rotilor face ca presiunea de franare sa se reduca la ambele roti ale fiecarui canal. Sistemul ABS cu 3 canale foloseste un canal pentru cele 2 roti din spate, iar rotile din fata sunt monitorizate fiecare de cate un canal. Cele mai performante sisteme ABS folosesc 4 canale, cate unul pentru fiecare roata, pentru un control maxim al volanului si pentru o franare adecvata.
Faruri cu halogen lumini care ofera o iluminare mai puternica comparativ cu luminile incandescente standard. Becurile cu halogen sunt umplute cu un gaz ca de exemplu iod. Acest gaz reduce evaporarea treptata a filamentului wolfram si mareste durata de folosire.
Faruri de ceata lumini auxiliare care au un fascicul mai larg decat cel al farurilor standard. Farurile de ceata sunt montate de obicei mai jos decat farurile standard, pentru a ilumina pe timp de ceata si pentru a reduce reflectarea luminii.
FIS display-ul de informatii al soferului, denumit anterior computer de bord. Pe el se pot citi date interesante, cum ar fi distantele parcurse, viteza medie de la pornire, consumul total si momentan, sau temperatura exterioara.
GPS Global Positioning System si permite, prin legarea la un satelit aflat pe orbita in jurul Pamantului, aflarea, cu o marja de 5 metri, a locului in care va aflati. Baza sistemului de navigatie.
LED prescurtarea pentru Light Emiting Diode = dioda emitatoare de lumina. Este ceruta din ce in ce mai mult ca sursa luminoasa de semnalizare.
LPG prescurtarea de la Liquified Petroleum Gas = gaz fluid, care e folosit si pe post de combustibil auto. LPG este un amestec din propan si butan, care se produce prin procese de rafinare si care se caracterizeaza printr-o cifra octanica foarte ridicata, de peste 100.
Lumina de xenon lumina cu descarcari in gaze, obtinuta printr-o descarcare electrica intre 2 electrozi in mediul gazos dintr-un bulb de sticla.
Motor cu cilindri in linie motor ai carui cilindrii se afla in acelasi plan. Majoritatea motoarelor cu 4 cilindri si unele dintre cele cu 6 cilindri sunt de acest tip. Un motor cu cilindri in linie este mai ieftin de produs decat unul cu cilindri in V deoarece blocul motor necesita o turnare mai simpla.
Motor cu cilindri in V un astfel de motor are cilindrii dispusi in forma de V, intr-u unghi de 30-90 grade. Motoarele cu cilindri in V sunt mai compacte decat motoarele cu cilindri in linie. Un motor cu 8 cilindri in V este mai scurt si mai lat decat unul cu 8 cilindri in linie.
Motor diesel motor cu combustie interna in care combustibilul este injectat in cilindrul aflat la capatul cursei de compresiune si este aprins de caldura degajata de aerul comprimat in cilindru. Nu este nevoie de bujie sau de carburator.
Motor in doi timpi motor cu ardere interna care are nevoie doar de o rotatie a cilindrului sau de doua curse ale pistonului (in sus si in jos) pentru cursa de lucru. Este foarte rar utilizat la automobilefind utilizata la scutere si motorete usoare.
Motorul Boxer se numeste astfel pentru ca pistoanele din cilindrii opusi efectueaza miscari ce amintesc de cele din box. Au devenit vestiti la VW Broscuta si la Porsche.
MPI Multipoint Injection - injectie multipunct - fiecare cilindru are propriul sau injector, putand astfel sa fie aprovizionat optim cu combustibil.
NOx simbolul chimic pentru oxizii de azot. Acestia apar atunci cand, la temperaturi foarte mari, azotul din aer participa la ardere. Ei sunt greu de indepartat, caci o ardere ulterioara completa in catalizator nu este posibila.
OBD prescurtarea de la On Board Diagnose, tradus prin "autocontrol al tuturor componentelor constructive necesare pentru reducerea substantelor nocive".
Recircularea gazelor de esapament (EGR, Exhaust-gas recirculation) metoda de a reduce oxizii de nitrogen din gazele de esapament prin recircularea gazelor de la motor prin conducat de admisiune. Astfel, gazele de esapament folosesc ca material inert ce absoarbe caldura degajata de procesul de combustie si reduce nivelul temperaturii atins in timpul combustiei.
RPM rotatii pe minut. RPM indica de cate ori pe minut se roteste vilbrochenul.
Ruliu oscilatia de inclinare a caroseriei in jurul axei sale longitudinale. Apare la virare deoarece centrul de gravitate al masinii este deasupra axei in jurul careia acesta se roteste.
Schimbator de viteze CVT este un mecanism automat care nu utilizeaza schimbarea in trepte, ci pe cea uniforma. Ceea ce se realiza la vehiculele mai vechi cu ajutorul curelei
de transmisie functioneaza astazi la Audi relativ bine, cu o curea de otel.
SDI este sigla automobilelor cu motor diesel cu absortie si cu injectie directa
Servodirectie ajutor provenit de la motor pentru a reduce efortul de virare. Servodirectia este esentiala pentru manevrarea vehiculelor mari si de tonaj ridicat. In general, vehiculele mici nu au nevoie de servodirectie.
SIPS este o descoperire a specialistilor de la firma Volvo. Prescurtarea vine de la Side Impact Protection System, un termen ce denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale, precum si a unui schelet foarte stabil al ramelor podelei. Acest sistem dublu a fost o inovatie care asigura si astazi, o buna protectie a calatorilor impotriva efectelor unei eventuale ciocniri laterale.
Sistem automat de ghidare a vehiculului (AGVS - Automated Guided Vehicle System) vehicule echipate cu un sistem de ghidare automata, care urmaresc un traseu prestabilit, oprindu-se la fiecare linie de prelucrare sau asamblare pentru a fi incarcate cu piese sau descarcate, manual.
SRS prescurtare a termenului Supplemental Restraint System (sistem suplimentar de limitare a miscarii) (airbag).
TCS prescurtare de la Traction Control System, o reglare a patinarii tractiunii.
TDI este prescurtarea- marca inregistrata- concernului Volkswagen pentru injectia directa turbo-diesel.
WHIPS prescurtarea de la Whiplash Protection System, inventat de specialistii de la Volvo. Acest sistem are menirea de a prelua greutatea suplimentara si de a proteja capul si spatele calatorului, in cazul unei ciocniri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu